Essentiel Seoul

Niets deed vermoeden dat Esfan Eghtessadi en Inge Onsea – ondanks hun gepassioneerde gedrevenheid – ooit zo’n succesverhaal zouden schrijven. Niets…. en zeker niet die paar T-shirts waarmee hun verhaal begint. “Oorspronkelijk was dit vooral een commercieel project. We waren weg van de katoenen jerseystof en wilden gewoon vier modellen in twintig kleuren op de markt brengen.’ De liefde voor het product en de liefde voor elkaar krijgen uiteindelijk de bovenhand. De stukken volgen elkaar op, bijna natuurlijk, want een schema hebben ze niet. “We konden ons uitleven met kleuren en materialen. Het lichaam van Inge werd een groot ‘moodboard’ en zo kreeg onze eerste collectie dus vorm.”

Esfan Eghtessadi, de zoon van modeontwerpster Nicole Cadine, groeide op tussen textiel. Als kleine jongen observeert hij en neemt hij alles in zich op. Net als een autodidactische muzikant hanteert hij eerder een instinctmatige dan technische aanpak. “Ik heb altijd al gevonden dat een silhouet een zekere emotie moet uitstralen, maar lange tijd ontwierpen enkel de grote stylisten opvallende collecties. Bij de meer toegankelijkere merken kon je destijds geen kledingstukken vinden met een verhaal. Daar zouden wij ons dus op toeleggen! We interpreteerden emoties en vertaalden ze in betaalbare stukken.” Een tentoonstelling, een cliché, een ontmoeting … elke zintuiglijke ervaring wordt een katalysator voor een nieuw silhouet. Als fervente reizigers verwerken Esfan en Inge hun buitenlandse avonturen steevast in hun collecties. Met hun internationaal geïnspireerde kledingstukken kijken ze dan ook over de Belgische grenzen heen

Al bij de oprichting van modemerk Essientiel in 1999 nemen de verkooppunten gestaag toe. Vandaag schakelt het Belgische topmerk nog een versnelling hoger met extra partnerschappen in de vier uithoeken van de wereld. De doelstelling: een internationaal merk worden. Zo worden de Essentiel-producten intussen ook in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië en de Verenigde Staten verspreid. En sinds dit jaar is er een partnerschap voor eigen winkels in Korea.

Naast de dubbele collecties voor de lente/zomer en herfst/winter stelt het huis ook verschillende extra collecties voor. Anno 2014 brengt Essentiel er elk jaar maar liefst negen uit. Ook de nieuwe herfst/winter collectie bestaat weer uit prachtige items waarvan je er zeker enkele (laten we bescheiden lijken) in je kledingkast wilt toevoegen. Essentiel