Louis Vuitton kondigde vorige maand aan dat Nicolas Ghesquière blijft als creative director van de vrouwencollecties voor het Franse modehuis. Op zich geen wereldnieuws dat iemand een contractverlenging krijgt. Dat klopt, maar in de fast fashionwereld waarin we leven is Louis Vuittons keuze wel degelijk een statement.

Een nieuw hoofdstuk

Ghesquière nam in 2013 de job over Marc Jacobs als creative director van Louis Vuittons vrouwenlijn. Sindsdien kende het modehuis een ongekend groei in alle womenswearcategorieën. Nicolas Ghesquière is blij dat hij aan een nieuw hoofdstuk kan beginnen. ‘Het balanceren van een ongelofelijke heritage met de constante zoektocht naar innovatie is altijd al een essentieel onderdeel van mijn werk geweest; dit staat ook centraal in de geschiedenis van dit bedrijf. Ik kijk ernaar uit om alles wat we de afgelopen jaren hebben geïmplementeerd verder uit te bouwen.’

Bernard Arnault, eigenaar van Louis Vuitton: ‘Ik ben zeer blij dat we onze Louis Vuitton womenswearreis met Nicolas Ghesquière vervolgen. Hij heeft de Louis Vuitton vrouw hedendaags gemaakt, wat heeft geleid tot enorme commerciële successen. Zijn visie, talent en creativiteit maken hem tot één van de beste ontwerpers ter wereld vandaag de dag.’

Fast fashion

We leven in een tijd waarin ontwerpers elkaar steeds sneller lijken op te volgen en van modehuis switchen. Dat een merk in zijn ontwerpen gelooft en steunt, komt niet vaak meer voor. Dat een ontwerper ook vertrouwen heeft in het modehuis is nog belangrijker geworden. Wellicht dat andere creative directors en modehuizen Louis Vuittons en Ghesquières voorbeeld van een langetermijnstrategie zullen volgen.

Meer info op: www.louisvuitton.com